Vägledning till emissionsdatabasen
Innan du börjar ta fram utsläppsuppgifterna ur databasen så är det viktigt att du tar del av hjälpdokumenten för att veta hur man kan använda dem.
Varje år görs retroaktiva uppdateringar av databasen. Det innebär att föregående års uppgifter kan vara förlegade och ersatta på grund av metodförbättringar. Det kan således bli fel om du laddar ner det senaste årets uppgifter och lägger till dem i en gammal tabell eller diagram från förra året.
Undersektorn Militär transport har utgått av sekretesskäl och redovisas därför inte längre under huvudsektorn transport. Utsläppen inom denna sektor redovisas fortfarande som en del av Sveriges nationella utsläpp men är nu dolda i andra sektorer. Denna förändring medför att transportsektorn minskar för alla emissionsår och kan ha stora regionala påverkan, särskilt för emissionsåret 1990 då denna sektor hade högre utsläpp.
Använd med fördel Google Chrome som webbläsare för bättre prestanda.
Vanliga frågor och svar om Nationella emissionsdatabasen
Användarmanual
Manualen beskriver hur Nationella emissionsdatabasen är uppbyggd och dess funktionalitet.
Användarmanual Nationella emissionsdatabasen (341 kB, pdf)
Vägledning för kommunala klimat- och energihandläggare
Beskrivning av hur data är framtagen, de olika kvalitetsklasserna och hur den kan tolkas på läns- och kommunnivå.
Info och tips för kommunala 2021.doc (43 kB, doc)
Om uppföljning av mål och utsläpp per invånare
Den Nationella emissionsdatabasen är ett lämpligt verktyg för att få en överblick över utsläppen i kommunen eller länet. Men siffrorna kan inte användas rakt av för att beräkna den genomsnittliga klimatpåverkan per kommuninvånare.
Om uppföljning av mål och utsläpp per invånare 2021.pdf (85 kB, pdf)
Metod- och kvalitetsbeskrivning för submission 2022 av geografiskt fördelade emissioner, avser åren 1990, 2000, 2005, 2010, samt 2015-2020. Emissionerna presenteras i 54 olika sektorer uppdelade på nio huvudsektorer.
I Metod- och kvalitetsbeskrivningen beskrivs hur uppgifterna tagits fram samt större förändringar i de nationella totalerna och fördelningsmetodiken mot föregående submission. Därefter har man en större genomgång av respektive utsläppskälla/sektor som finns med i databasen.
Den geografiska fördelningen utförs huvudsakligen enligt konceptet ”top-down”. Detta innebär att emissioner bryts ner från en nationell totalemission till läns- och kommunnivå och vidare till ett rutnät med upplösningen 1 km². Fördelningen sker med hjälp av relevant statistik och geografiska data, till exempel vägnät, betesmark, avverkad skog och befolkningsuppgifter.
Resultaten för alla sektorer presenteras med samma geografiska upplösning även om kvaliteten varierar. På grund av detta krävs det att användare av dessa emissionsdata går igenom kvalitetsbeskrivningen (se tabell längre ner) och bedömer om osäkerheterna är acceptabla för den aktuella tillämpningen. Kvalitetsklassning kan ge vägledning om de osäkerheter som finns på huvudsektornivå.
Huvudsektor | Kvalitetsklass Nationella totaler | Kvalitetsklass Geografisk fördelning |
---|---|---|
El och fjärrvärme | 2 | 1-2 |
Egen uppvärmning av bostäder och lokaler | 1-2 | 1-2 |
Industri (energi + processer) | 1-2 | 1-3 (se bilaga 3) |
Transporter | 2 | 1 |
Arbetsmaskiner | 3 | 3 |
Produktanvändning | 2 | 2 |
Jordbruk | 2 | 1-2 |
Avfall (inklusive avlopp) | 3 | 2 |
Utrikes transporter (luftfart och sjöfart | 2 | 1 |
Metod och kvalitetsbeskrivning för geografisk fördelade emissioner sub2022 (2,5 MB, pdf)
Att arbeta med kvalitetsklasser
När du använder data från Nationella emissionsdatabasen behöver du gå igenom Metod- och kvalitetsbeskrivning för geografisk fördelning och bedöma om kvaliteten är acceptabel för det användningsområde som var tänkt.
Om en huvudsektor har 3 i kvalitetsklass, så är det till exempel inte lämpligt att göra detaljerade jämförelser mellan uppgifter från deras undersektorer.
Kvaliteten kan också skilja sig betydande åt mellan olika undersektorer inom varje huvudsektor samt kan vara olika för olika ämnen, så tabellen över kvalitetsklassningar bör enbart ses som en översiktlig kvalitetsklassificering (läs mer om detta i avsnitt 15 i metodbeskrivningen, samt i de sektorer som jämförelsen var tänkt att handla om).
För att kommunerna lättare ska få en uppfattning om vilken kvalitet som uppgifterna inom sektorn Industri (energi och processer) har på kommunnivå finns en Bilaga 3 till Metodbeskrivningen. Det är en kvalitetsklassning per kommun för utsläpp av fossil CO2, NOx och SOx. För varje kommun har kvaliteten klassats enligt en femgradig skala baserat på hur stor del av de skattade utsläppen som baseras på anläggningsspecifika uppgifter respektive schablonfördelade restposter. För mer info se dokumentet: ”Info och tips till kommunala klimat- och energihandläggare med flera”.
Jämförelse mellan regionala utsläppsdata enligt KRE och SMED
Skillnader i regionala utsläppsdata av koldioxid mellan KRE (kommunala och regionala energistatistiken) och SMED (Svenska miljö emissionsdata)
Jämförelse mellan regionala utsläppsdata enligt KRE respektive SMED (212 kB, pdf)
Nytt för submission 2022
Nya och uppdaterade fördelningsnycklar för vägtrafiken (Personbilar, Lätta lastbilar, Tunga lastbilar, Bussar och Motorcyklar/mopeder) har införts baserade på trafikdata från Trafikverket för år 2021 (används för år 2018 - 2020 i tidsserien) För denna fördelningsnyckel har version 4.1 av avgasemissionsmodellen HBEFA använts.
Undersektorn Militär transport har utgått av sekretesskäl och redovisas därför inte längre under huvudsektorn transport. Utsläppen inom denna sektor redovisas fortfarande som en del av Sveriges nationella utsläpp men är nu dolda i andra sektorer. Denna förändring medför att transportsektorn minskar för alla emissionsår och kan ha stora regionala påverkan, särskilt för emissionsåret 1990 då denna sektor hade högre utsläpp.
Utsläppen inom flygtrafiken har minskat med ca 65 % 2020 från föregående år p.g.a. minskat flygande med anledning av pandemin.
I övrigt så har inga större förändringar skett gällande fördelningsmetodiken jämfört med submission 2021.