Stina är meteorolog inom flygväder

Stina meteorolog framför kontorsarbetsplats med flera skärmar som visar kartmaterial.

Om Stina

  • Jobbar som: Flygmeteorolog på SMHI i Uppsala
  • Började på SMHI: 2008
  • Utbildning: Magisterutbildning i fysik, inriktning meteorologi vid Uppsala universitet

Berätta om ditt jobb

Jag jobbar som meteorolog med fokus på flygväder. Vi har ansvar för hela Sveriges luftrum och alla flygplatser som finns här, och vårt uppdrag är att göra skräddarsydda väderprognoser och varningar för exempelvis turbulens, isbildning och åska. Kunderna är piloter inom privat- och trafikflyg, ambulanshelikopter, luftballongspiloter, snöjningen på Arlanda och Saabs provflyg som testflyger bland annat JAS-planen.

Att göra väderprognoser för just flygväder är lite speciellt. Vi jobbar på en mycket kort tidsskala och fokuserar på många detaljer. Här handlar det inte om det är soligt eller molnigt, utan istället om på vilken höjd från marken molnen ligger. Inom flyget är det hårt reglerat vilka värden för sikt och molnbas som krävs för att en pilot ska få flyga. Det gör att piloterna behöver ha kontroll på nuläget och de närmaste tolv timmarna. Vårt jobb blir att hela tiden jämföra och tolka olika vädermodeller och ha kontakt med kunderna.

Vi flygvädermeteorologer finns tillgängliga dygnet runt – årets alla daga. Vi tar hela tiden emot samtal från piloter som önskar flyga vissa sträckor, och på natten är det framför allt ambulans- och räddningshelikoptrar som behöver hjälp. Då gäller det att snabbt ge en överblick över väderläget och ge den information piloterna behöver för att bedöma om de kan ge sig iväg eller inte med sina patienter. 

Jobbet innebär också att samarbeta med våra nordiska grannländer, vi synkar kontinuerligt ihop oss om vädret och varningarna längs våra landsgränser. 

Sen arbetar jag också med utbildningar av olika slag, både genom att själv vara lärare för olika kunder och studenter, och genom att stötta kollegors kompetensutveckling. Det finns överlag goda möjligheter till att engagera sig i sidouppgifter som detta, för den som vill.

Vad är det bästa med jobbet?

Det är att mitt jobb är så ombytligt, för även om arbetsuppgifterna är samma varje dag, så är inte vädret det.

Jag gillar också att man får direkt feedback på om man gjort bra prognoser under dagen, eftersom tidsskalan är så kort. Jag kan berätta om ett exempel. I höstas hade vi en ambulanshelikopter som behövde ta sig från Uppsala till Sundsvall, men vädret var så lurigt att det låg precis på marginalen för vad piloten kunde flyga i.

Det blev många samtal under dagen, och han fick ta resan i olika etapper – men med vår hjälp kunde han och patienten till slut komma fram säkert! Piloten var mycket tacksam för både kontakten med oss och prognoserna

Vad utmärker SMHI som arbetsplats?

SMHI är stabil organisation där det finns mycket kompetens samlad.