SMHIs policy för sociala medier

Syftet med SMHIs närvaro på Internet är att ge dig som är intresserad av väder, klimat och miljö en möjlighet att ta del av information och nyheter i dessa ämnen. Du kan aktivt medverka via våra kanaler på olika sociala medier samt på smhi.se.

Syftet med SMHIs närvaro i sociala medier är att ge dig som är intresserad av väder, vatten och klimat möjlighet att ta del av vetenskapligt grundad kunskap och nyheter.

Svarstid

När svarar vi? SMHIs kundtjänst och webbredaktion läser alla kommentarer och försöker svara på faktafrågor så fort som möjligt, under kontorstid (08.00 – 16.30).

Tänk på att det som skrivs här är offentligt.

Regler för kommentarer

  • Visa respekt och håll en god ton.

SMHI kan ta bort kommentarer som vi bedömer:

  • innehåller rasism, främlingsfientlighet, hat eller hets mot folkgrupp.
  • innehåller hot och personangrepp.
  • innehåller känsliga eller integritetskränkande uppgifter.
  • är nedsättande eller diskriminerande, eller innehåller grovt språkbruk.
  • vara en uppmaning till brottslig handling.
  • som upprepade kommentarer, eller kommentarer som inte är relevanta för ämnet eller ämnesområdet.
  • syftar till att driva opinion, till exempel att propagera för information som SMHI bedömer vara falsk eller vilseledande.
  • är skrivna i syfte att marknadsföra produkter eller tjänster.
  • innehåller material som innebär brott mot dataskyddsförordningen eller upphovsrättslig lagstiftning.

SMHI kan blockera användare som bryter mot dessa regler. Som användare kan du anmäla kommentarer som strider mot reglerna genom att mejla kundtjanst@smhi.se