Visselblåsarfunktion
Visselblåsning innebär att en person slår larm om missförhållanden i en verksamhet. Här beskrivs det skydd som finns och hur du gör för att visselblåsa.
Du som jobbar, eller har jobbat, på SMHI kan rapportera vissa typer av missförhållanden som du upplevt i verksamheten. Du rapporterar missförhållanden via vår visselblåsarfunktion.
Vem kan visselblåsa?
Visselblåsarfunktionen är tillgänglig för dig som jobbar på SMHI eller har en annan arbetsrelaterad koppling till vår myndighet. Det innebär att anställda, blivande anställda, före detta anställda, praktikanter och konsulter kan lämna en visselblåsning.
Missförhållanden
SMHI uppmuntrar den som har skälig anledning att misstänka allvarliga missförhållanden på SMHI att göra en anmälan. Det kan till exempel vara fråga om tjänstefel, mutor och andra former av korruption eller att vi i övrigt på ett betydande sätt bryter mot våra förpliktelser.
Så gör du för att visselblåsa
För att rapportera om ett missförhållande på SMHI ska du därför skicka ett brev till adressen:
”Larm om missförhållanden – Visselblåsning”
SMHI
601 71 Norrköping
Du kan även rapportera missförhållanden i verksamheten anonymt via ett externt företag Navex (tidigare WhistleB):
Visselblåsare har ett starkt skydd i lagen
Lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, den så kallade visselblåsarlagen, utgår från EU:s visselblåsardirektiv.
Lagen ger skydd till den som rapporterar missförhållanden som har ett allmänintresse. Skyddet innebär bland annat att visselblåsarens identitet omfattas av sekretess, och den som rapporterar är också skyddad mot repressalier från arbetsgivare. Det betyder att arbetsgivaren inte får försöka hindra en visselblåsare eller utsätta hen för negativa följder. Negativa följder kan exempelvis vara ändrade arbetsuppgifter, utebliven lön eller uppsägning. Arbetsgivaren får inte heller försöka ta reda på vem visselblåsaren är.

