Uppdaterade väderlarm för bolag med känslig verksamhet

SMHI har utvecklat nya kundanpassade väderlarmsystem, med ett smidigt webbgränssnitt och en mer heltäckande prognosöverblick. Tjänsten riktar sig till verksamheter som är särskilt känsliga för oväder, ibland med kostsamma åtgärder medan SMHIs vädervarningar på smhi.se och i SMHIs väderapp ser till breda målgrupper.

– För att minimera skador eller snabba på åtgärder efter en extrem väderhändelse är det viktigt att vara väl förberedd. Det är precis vad vi hjälper våra abonnerande kunder att bli, genom kundanpassade väderlarm, berättar Erik Ernerudh, produktchef, SMHI.

Skräddarsytt efter verksamhet och geografi

SMHIs väderlarm är skräddarsytt efter respektive kunds verksamhet och gäller för ett kundanpassat område eller plats. Tack vare ett nytt webbgränssnitt är det nu enklare att ta del av väderlarmen både via datorskärm, surfplatta och smartphone. Prognoser i tjänsten uppdateras var tredje timme och sträcker sig sju dygn framåt.

Enkel överblick av väderhändelser

Tjänsten ger en enkel överblick över väderlarm och larmområden. All prognosdata är baserade på sannolikhetsprognoser, vilket gör det lättare att förstå hur stor risk det är att en väderhändelse träffar ett specifikt larmområde och när det väntas avta. Det ingår även möjlighet att kontakta meteorologen som hjälper dig vid osäkra väderlägen.

Första version med blåst och snö

Flera av våra kundgrupper hanterar avbrott med kostsamma åtgärder vid höga vindhastigheter eller stora mängder snö och det är precis vad den första versionen innehåller väderlarm för. Flera väderlarm ska inkluderas framöver.