Utsläpp till luft och vatten har en rad olika ekonomiska konsekvenser, och sjöfarten är en av de största utsläppskällorna. Det är därför viktigt att studera hur sjöfarten påverkar hälsa, växtlighet och i förlängningen ekonomin.
Shipair 2 används för beräkningar av utsläpp
I forskningsprojektet SEAS kommer SMHIs tjänst Shipair användas för att beräkna sjöfartens utsläpp till luft och vatten. Shipair bygger på data från AIS (Automatic Information System) som fartyg använder för att kontinuerligt sända ut information om identitet och position.

− Från SMHIs håll kommer fokus vara på att beräkna sjöfartens utsläpp till luft och kombinera detta med spridningsberäkningar för att avgöra sjöfartens påverkan på hälsa och växtlighet, säger Fredrik Windmark, produktchef Luftkvalitet Sverige, SMHI.
SMHI kommer också att tillsammans med Chalmers beräkna sjöfartens utsläpp till vatten, vilket innebär ny funktionalitet till Shipair-systemet.
AIS-data och fartygsdata möjliggör bred modellering
Projektets forskare kommer att utnyttja AIS-data kombinerat med tekniska fartygsdata som beskriver varje enskilt fartygs storlek, motorstyrka, fartygstyp och 30-talet andra parametrar. På så sätt går det att modellera utsläpp på vilken skärning som helst, till exempel den totala fartygstrafiken, bara inrikessjöfart mellan två svenska hamnar, bara fartyg av en viss fartygstyp eller fartyg som använder ett visst bränsle.

− Vi är väldigt glada över att kunna börja använda Shipair 2-systemet i forskningssammanhang. Sjöfarten är en viktig sektor, och genom att implementera utsläpp till vatten i Shipair kan vi använda vår omfattande sjöfartsdatabas på ännu fler sätt än tidigare, säger Eef van Dongen, utvecklare av Shipair-systemet och projektledare i SEAS-projektet.