Huvudinnehåll

Utforska ett ämne i kunskapsbanken

Meteorologi

Faktapaket: Väderprognoser

Trafikväder

Vädret är av stor betydelse för bilister och andra som rör sig i trafiken. Särskilt vintertid kan vädret innebära stora problem med snöstormar och halka på vägarna. Här förklaras några av de vanligaste begreppen när man pratar om vädret på vägarna.

Frosthalka

När en vägbana är täckt av frost, men inte snö. Frosthalka bildas på snöfria vägar då luftens fukt fryser på vägbanan. Den här typen av halka är vanligast i gryningen och tidigt på morgonen efter en kall och klar natt.

En variation på det här är när det är dimma och dimdropparna fryser på vägen vid minusgrader; "dimma som ger frostavlagringar".

Ishalka (blixthalka)

Orsakas av underkylt regn, duggregn eller regn som fryser när det når avkyld mark. Blixthalka inträder plötsligt när fukt på en vägbana fryser och blixtsnabbt bildar ett ispansar på vägen.

Ishalka uppträder oftast efter att ett regnväder har passerat och följts av snabb uppklarning. Temperaturen i vägbanan faller under nollan och vattnet på vägbanorna fryser till is, men i luften kan det fortfarande vara plusgrader.

Det bildade islagret kan många gånger vara nästan omöjligt att se. Halkan slår till som en blixt från klar himmel och kallas ofta blixthalka eller svart halka. Isbark eller glattis är andra benämningar.

Fläckvis halka

Fläckvis halka beror ofta på att smältvatten fryser fläckvis nattetid. Rester av gammal is och packad snö kan också ge fläckvis halka. Termen kan även avse frosthalka.

Snöhalka

Snö kan givetvis också ge upphov till halka och även små mängder kan ge halka. 

Snödrev

Snö som driver ut på vägen när det är blåsigt, ibland i kombination med ny snö som faller från himlen. Detta kan även ge besvär i trafiken med nedsatt sikt.

Relaterade sidor

Relaterade länkar

Mer i detta faktapaket

  • Meteorologi

    Väderprognoser

  • Väderprognoser

    Att förutsäga väder - en mycket kort historik

    Att kunna förutsäga vädret för kortare eller längre tid har länge tillhört mänsklighetens önskan. Innan den vetenskapliga insikten hade man enbart ...

  • Väderprognoser

    Brandriskprognoser

    SMHI informerar sedan många år om brandrisken. Vanligaste är att det först på våren kommer information om risk för gräsbränder och därefter informa...

  • Väderprognoser

    Flygvädertjänsten

    Flygtrafiktjänsten inom SMHI bidrar till att flygtrafiken i Sverige kan bedrivas säkert och effektivt. Dygnet runt, året runt utfärdar meteorologer...

  • Väderprognoser

    Hur mäts prognosers träffsäkerhet?

    SMHI mäter kontinuerligt träffsäkerheten i väderprognoserna. Ett flertal parametrar i en väderprognos jämförs mot observationer av hur vädret sedan...

  • Väderprognoser

    Kan man lita på väderprognoser?

    Meteorologi är en exakt vetenskap, men trots det kan vi inte göra prognoser som alltid blir helt riktiga. Vi kan inte med exakthet kartlägga de fak...

  • Väderprognoser

    Kustvädersträckor och sjöväderområden

    Sjöväderprognoser är indelade i olika sjöväderområden och kustväderprognoserna är indelade i kuststräckor. Tabellen nedan visar hur kuststräckorna ...

  • Väderprognoser

    Lågtrycksbanor över Europa

    Under 1800-talets senare del kartlade Jacob van Bebber lågtryckens banor över Europa. Det var troligen ett försök att finna ett system i det till s...

Relaterade faktapaket

Snöfall i kvällningen med bilar och fotgängare

Varningar och meddelanden

Svartvit bild på människor som korsar en väg i snöfall med bilar i bakgrunden

Vädervarningar för samhällsaktörer

Sveriges klimat

En uttorkad flod med träd i bakgrunden

Torka