Huvudinnehåll
Utforska ett ämne i kunskapsbanken
Meteorologi
Faktapaket: Påverka vädret
Inga vetenskapliga belägg för chemtrails
Det finns personer som anser att en del kondensationsstrimmor efter flygplan är medvetna utsläpp av farliga ämnen avsedda för att påverka oss människor. De benämner strimmorna chemtrails. Ur ett vetenskapligt perspektiv finns det inte belägg för existensen av chemtrails. SMHI bedriver ingen egen utredning eller forskning kring detta.
Kondensationsstrimmor, eller kort k-strimmor, beaktas inom meteorologin som moln. Moln har betydelse för klimatet, liksom flygtrafiken som släpper ut växthusgaser. SMHI följer det som händer kring kondensationsstrimmor. Men vi bedriver ingen utredning eller forskning kring så kallade chemtrails. Klimatet och dess variationer övervakas av SMHI.
Det finns personer som tror att dessa k-strimmor är storskaliga utsläpp av ämnen från flygplan, med en medveten avsikt att i hemlighet påverka människor, radiotrafiken, klimatet eller vädret. De kallar dessa strimmor för chemtrails.
När det gäller existensen av chemtrails finns inga belägg från vetenskap eller myndigheter, varken svenska eller utländska.
Om någon medvetet och utan tillstånd via flygplan sprutar ut kemikalier över Sverige så är det i första hand en fråga för polis och luftfartsmyndigheter. Om främmande makt kränker svenskt luftrum är det också ett militärt ärende. Skulle detta inträffa kan givetvis Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och SMHI bistå berörd myndighet med sin kunskap.
Kondensationsstrimmor
Allt sedan flygets barndom har man noterat att det ibland bildas k-strimmor (eng. condensation trails, contrails) av avgaserna. Detta sker framförallt när flygplanen flyger ganska högt. Om fuktighet och temperatur är lämpliga kan de finnas kvar en längre tid. I dessa fall bidrar de till ökad molnighet.

Kondensationsstrimmor i olika faser av sin livscykel, från en färsk strimma som bildas precis bakom ett flygplan till andra strimmor som är successivt några timmar äldre. De tunna och breda kondensationscirrusmolnen är ett resultat av åldrande kondensationsstrimmor. Optisk tjocklek och höjd på kondensationsstrimmor och kondensationscirrus varierar med tid.
En annan typ av kondensationsstrimmor bildas bland annat vid vingspetsar då luften är fuktig och nära kondensation. I virvlarna bakom planet bildas undertryck varvid temperaturen snabbt sjunker och därmed kondenserar vattenångan. Detta sker då ofta i lägre nivåer.
Vanliga jetflygplan drivs med flygplansbränsle, som inte skiljer sig speciellt från bensin till bilar. Merparten av det flygbränsle som förbrukas är via vanliga civila flygplan. Avgaserna som bildas påminner alltså om avgaserna från bilar. Det vill säga merparten består av vattenånga och koldioxid, men det finns även andra ämnen.
Det är vattenångan som bildar de moln vi ser i form av k-strimmor när ångan snabbt kyls. De andra ämnena bidrar naturligtvis till att förorena vår miljö på samma sätt som bilavgaserna och avgaser från fartygstrafik. Denna aspekt är därför viktig.
K-strimmor har ökat under senare decennier och finns numera där de tidigare inte funnits. Av förklarliga skäl skedde en minskning av k-strimmor i samband med minskad flygtrafik under coronapandemin.
Relaterade länkar
Mer i detta faktapaket
- Meteorologi
Påverka vädret
I flera hundra år har människan försökt ta fram metoder för att kontrollera vädret, men än idag finns inga säkra vetenskapliga metoder för att till...
- Påverka vädret
Tidiga försök att påverka vädret
Människans ambitioner att kunna kontrollera vädret går långt tillbaka i tiden.
- Påverka vädret
Molnsådd i Peking
Även myndigheterna i Kina har arbetat med försök att påverka vädret i ca 50 år. Där finns också ett forskningsinstitut som fokuserar på molnfysik o...
Faktapaket meteorologi
Alla faktapaket inom meteorologi
Vi har satt ihop artiklar utifrån kategorier. Allt för att du ska få ett samlat innehåll.