SMHI vässar sina larmtjänster inför åsksäsongen
Den 15 april drar tjänsten SMHI Väderlarm igång inför den svenska åsksäsongen – en tid då snabba väderomslag kan påverka både samhällsviktiga funktioner och kommersiell verksamhet. Samtidigt lanserar SMHI flera förbättringar i tjänsten SMHI Väderlarm, som erbjuder skräddarsydda varningar utifrån varje kunds behov.

SMHIs tjänst Väderlarm består av tre olika väderlarm och är utformade för att minimera risk och påverkan från blåst, snö, blixtnedslag och stora nederbördsmängder. Våra kunder kan planera för extremväder och reagera snabbt när det inträffar i deras larmområde.
– SMHI Väderlarm ger dig möjlighet att själv välja vilka väderparametrar och geografiska områden du vill få larm för – ett värdefullt verktyg för dig som agerar i en verksamhet där du behöver agera snabbt vid förändrade väderförhållanden, säger Henrik Sjöblom, säljaansvarig för SMHI Väderlarm.
Sedan SMHI Väderlarm lanserades på en helt ny plattform 2020 har tjänsten varit ett viktigt stöd för aktörer som behöver hålla koll på väderläget i specifika områden. Nu får SMHI Väderlarm ett lyft med funktioner som gör det enklare att fatta väderbaserade beslut.
Nyheter i tjänsten:
- Tydligare pilar i kartan som visar vindrikning och vindstyrka
- Kartprognosen utökas med flera dygn
- Möjlighet att titta på snöfall i kombination med temperatur i samma prognoskarta
- Rättning av mindre buggar
Hur skiljer sig SMHI Väderlarm från SMHIs vädervarningar?
Konsekvensbaserade vädervarningar är avsedda för allmänheten och varning utfärdas när vädret medför konsekvenser eller störningar i samhället. Med tjänsten SMHI Väderlarm får du istället kundanpassade larm utifrån de parametrar och larmområden som du själv väljer.
Läs mer om hur tjänsten fungerar och hur den kan hjälpa din verksamhet: Kundanpassade väderlarm