Nytt forskningsprojekt ska utveckla bättre vädertjänster för obemannat flyg

Väder är en av de största orsakerna till förseningar och avbrott inom flygtrafik. Ett nytt projekt lett av Luftfartsverket med SMHI och Lunds universitet som projektpartner ska fokusera på att skapa säkrare och mer effektiva flygningar i det undre luftrummet. Där ingår att utveckla och förbättra vädertjänster för drönare primärt, men även för bemannad luftfart i det undre luftrummet.

Det tvååriga projektet adresserar både flygsäkerhet och samhällets växande behov av obemannade flygtjänster. Genom workshops, analyser och utveckling av konceptuella lösningar kommer projektet att identifiera och möta de väderrelaterade utmaningar som sektorn står inför.

I projektet bidrar SMHI med expertkunskap inom meteorologi och flygvädertjänster.

Flygande drönare med fyra motorer sedd underifrån mot ett vitt moln på en blå himmel.
I ett nytt, innovativt projekt ska SMHI undersöka hur mätningar och data från drönarflygningar kan förbättra beskrivningen av det aktuella väderläget närmast marken. Det lägger grunden för mer högupplösta väderprognoser för undre luftrummet, något som behövs för ett ökande antal obemannade flygtjänster. Foto Bildbyrå

Innovativ användning av drönare

I en av de mest innovativa delarna av projektet ska forskare undersöka hur information från drönare kan användas för att ge information om vädret.

– Nära marken händer det mycket småskaligt i atmosfären och där behöver vi mer data, både för att förbättra startläget för väderprognosberäkningarna och för att förbättra beskrivningarna i prognosmodellen. Mätinstrument på drönare och även andra data från flygningar med drönare kan ge oss värdefull information som kompletterar den information som vi använder idag, förklarar Magnus Lindskog, forskare inom meteorologi på SMHIs forskningsavdelning.

Inom ramen för projektet kommer data från drönare att användas för att utveckla mer finskaliga processbeskrivningar i väderprognosmodellen. Data kommer också att läsas in i väderprognossystemet för att förbättra nulägesbeskrivningen av vädret. Effekterna som dessa förändringar får på väderprognoserna kommer sedan att analyseras av forskarna.

Samhällsnytta även utanför flygsektorn

– Obemannat flyg är en växande sektor som ställer nya krav på vädertjänster. Samhällsnyttan med mer högupplösta vädertjänster bedöms vara stor, då förbättrade väderprognoser gynnar många delar av samhället, inte bara flyget, säger Helene Alpfjord Wylde, projektledare och säkerhetsspecialist vid LFV.

– Vi hoppas att detta projekt kan lägga grunden för en mer omfattande satsning på högupplösta vädertjänster framöver. Det finns både säkerhetsmässiga och ekonomiska incitament för att investera i bättre väderdata, säger Gustaf Fylkner, operativ expert vid LFV.

Slutresultatet kommer att sammanfattas i en rapport som förväntas bidra till utvecklingen av nästa generations flygvädertjänster. Projektet finansieras av Trafikverket och går under namnet BÄVER – BÄttre Vädertjänster för obemannat flyg.

Luftfartsverket: Bättre vädertjänster för obemannat flyg i nytt forskningsprojekt