SMHIs webbplats har fått ny kostym
Den 4:e mars lanserades smhi.se i ny kostym och på ny teknisk plattform. Den nya versionen har ett uppdaterat utseende och en förenklad navigering. Sajtens omfattande innehåll har arbetats igenom för att hjälpa besökarna att både hitta rätt och upptäcka nytt.
– Uppgiften för smhi.se är att på vetenskaplig grund presentera kunskap, tjänster och information inom väder, vatten och klimat. Nu har vi ett modernt verktyg för att fortsätta utveckla smhi.se som en viktig nod för tillgängligt och nyttigt innehåll, säger Eva-Lena Jonsson, kommunikationschef vid SMHI.
SMHIs webbplats har väldigt många besök, under 2024 hela 226 miljoner. Det var en ökning med 15 procent jämfört med året innan. En stor del av besökarna – nära 70 procent – använder mobilen för att nå smhi.se.
– Vi har anpassat sajten till användarnas beteenden och förväntningar. Exempelvis har den höga andelen mobiltrafik till sajten påverkat hur vi disponerar sidorna för att göra det lättare att hitta, förstå och använda innehållet, säger Eva-Lena Jonsson.

Luftiga startsidor med fokus på en sak i taget gör det enklare att överblicka och att klicka eller scrolla sig vidare i innehållet. Exempel från Jobba på SMHI.
Enklare att överblicka
I den nya utformningen får startsidor av olika slag en mer framskjuten roll. De ska sätta det efterfrågade innehållet i ett sammanhang och vägleda användaren vidare i webbplatsens breda och djupa innehåll.
– I arbetet med att bygga om sajten har vi gjort noggranna prioriteringar för att sidor inte ska bli överlastade, och den nya designen bidrar till att sätta fokus på en sak i taget. Det ger luftiga sidor, som är enklare att överblicka och gör det enkelt att klicka eller scrolla sig vidare i innehållet. Navigeringen blir mer intuitiv, berättar Henrik Perfect, webbkommunikatör, SMHI.
Ny utformning av vädertjänsten
Vädertjänsten på webbplatsens startsida får också ett nytt utseende. Den visar besökarens senast sökta orter och leder vidare till väderprognosen för tio dygn framåt, en tjänst som också är uppdaterad.
– Den nya vädertjänsten på startsidan ska fungera som en rak väg till tiodygnsprognosen, där vi mer utförligt presenterar den aktuella väderprognosen, säger Erik Björn, produktägare, SMHI.
Det nya formatet på vädertjänsten betyder att det blir betydligt färre data som behöver laddas, vilket gör att startsidan på smhi.se visas snabbare.

Sök eller välj någon av dina senast sökta orterna för att få en väderprognos för tio dygn framåt.
Omarbetat innehåll
Delar av smhi.se har fått mer genomgripande förändringar och där har även innehåll flyttats. Några exempel:
Forskning: Sektion Forskning ska tydligare visa hur SMHIs forskning och utveckling tillför kunskap som efterfrågas i samhället. Sektionen ska sätta forskningen i ett sammanhang även för den som inte är forskare, samtidigt som andra forskare och ämnesexperter fortfarande ska kunna hitta detaljer, till exempel om de projekt och modeller som SMHI arbetar med.
Data: SMHI har stora mängder öppna data inom väder, vatten och klimat. Data är fritt tillgänglig via smhi.se. Sektionen data på webbplatsen har en helt ny struktur med tematiska ingångar som samlar vägar till den data som SMHI erbjuder, via tjänster, datavärdskap och andra öppna datamängder.
Kunskapsbanken: Sektionen är en mycket välbesökt del på smhi.se med fakta om inom SMHIs fyra discipliner; meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimat. Här finns en stor samling kunskapsartiklar som förklarar allt ifrån storskaliga samband till vardagliga fenomen.
Navigering och design av Kunskapsbanken har formats om för att underlätta för besökaren att söka, hitta information och vägar till relaterat innehåll. Sektionen som helhet har fått tydligare disposition, dessutom har texter och illustrationer setts över.
– Det är ett gediget arbete som gjorts för att få den nya kostymen och tekniken på plats. Att hålla webbplatsen intressant, nyttig och lättanvänd är ett kontinuerligt arbete och vi ser fram emot att fortsätta utveckla den, avslutar Eva-Lena Jonsson.

Två exempel från sidor i kunskapsbanken där navigering och design utformats för att fungera bättre på mobiler.