En viktig teknisk spindel i nätet

Goran Krbanjevic kärlek för datorer väcktes redan i slutet av 70-talet. Idag jobbar han vid SMHIs Servicedesk där han ser till att små såväl som större tekniska problem tas om hand så snabbt som möjligt. ”Det här är ett perfekt jobb för den teknikintresserade problemlösaren”.

Det var när Ericssons fabrik i Katrineholm lade ned 2016 som Goran såg sig om efter ett nytt jobb. Där hade han jobbat både som testare av telefonteknik och med firstline-support.

– Jag tyckte att jobbet på SMHI verkade jättekul och eftersom jag själv jobbat mycket med bland annat hårdvaruproblem tänkte jag att det kunde vara ett jobb som mig. Och det är ett jätteintressant jobb, kanske framför allt för att varje dag är annorlunda.

Goran Krbanjevic

Som medarbetare i Servicedesk har Goran en viktig roll att stötta SMHIs medarbetare såväl i produktion som i användarmiljöer.

– Vi är spindeln i nätet på det sättet att vi övervakar systemen som behövs för att andra ska kunna göra sitt jobb. Att all data och information är tillgänglig och att även individuella problem som att en dataskärm slutar fungera eller ett mejl har försvunnit tas om hand.

Utmaningen när personer hör av sig till Goran med tekniska problem är att sätta rätt diagnos, lite som en läkare.

– Mitt jobb är att leda dem att svara på mina frågor så att jag kan diagnotisera problemet för att sedan komma fram till en lösning. Ibland kan det vara så enkelt som att en sladd behöver sättas på plats, ibland är det hela hårddisken som har kraschat och vi måste ordna fram en ny dator så snabbt som möjligt.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

– Vi prioriterar och styr våra dagar själva så de ser olika ut. När en karttjänst går ned är det viktigare att lösa det än att en dator är långsam. Även arbetstiderna ser lite olika ut, mestadels jobbar vi på dagtid men vi jobbar ibland även kvällar, helger och med beredskap på nätterna.

Vilka är de tre viktigaste egenskaperna att ha när man jobbar vid Servicedesken?

– Först och främst att ha ett stort intresse för teknik och datateknik över huvud taget. Men de tre viktigaste egenskaperna är nog: att vara en problemlösare, att man som person är väldigt serviceminded och att du är en lagspelare. Vi gillar att hjälpa varandra och för oss är teamkänslan viktig.

Tog det lång tid för dig att känna dig som en del av SMHI?

– Det tog ett tag innan jag fick koll på alla olika program och kom in i arbetet men nu efter att ha jobbat här i två år, känns det som jag har varit här betydligt längre. Vi är ett bra gäng som hjälper varandra med lösningar och idéer. Och SMHI är en väldigt trevlig arbetsplats.