SIMAIRs basår 2024 publicerat
Det nya basåret för år 2024 är nu färdigt och har lanserats på luftkvalitetssystemet SIMAIR 3 för alla användare. Bland nyheterna finns regionaliserade antaganden kring fordonsflottor samt användning av vinterdäck och halkbekämpning.
All den data som krävs för att göra beräkningar i SIMAIR-systemet för det senaste kalenderåret sammanställs varje vår i ett så kallat basår. Till basår 2024 så har vi bland annat sammanställt meteorologisk data ifrån ECMWF och MESAN, trafikdata ifrån Trafikverkets NVDB, emissionsfaktorer ifrån HBEFA, byggnadsdata ifrån OpenStreetMap och Lantmäteriet, samt beräknat bakgrundshalter på regional och urban skala med hjälp av SMHIs MATCH- och BUM-modeller.
Ambitionen varje basår är också att ta fram nya förbättringar kring modeller och indata som ytterligare förbättrar kvaliteten på systemet. I det här basåret har förbättringar gjorts kring trafiksektorn baserat på utveckling som har samfinansierats mellan SIMAIR och Nationell modellering av luftkvalitet.
Nationell modellering av luftkvalitet
Regionaliserade fordonsflottor
Antalet el- och hybridbilar har ökat stadigt på nationell nivå under flera år, men det finns betydande regionala skillnader mellan olika kommuner. För att återspegla dessa skillnader har vi antagit olika fordonsflottor för varje enskild kommun baserat på data från Trafikanalys över antalet registrerade fordon i varje kommun. Eftersom fordon rör sig mellan kommuner har vi skapat en genomsnittlig fordonsflotta baserad på data för varje kommun och dess grannkommuner.

Antagen andel elbilar per kommun i Sverige.
Regionaliserade antaganden om användning av vinterdäck och halkbekämpning
Antaganden i SIMAIR kring dubbdäcksanvändning är sedan tidigare regionaliserad för varje trafikverksregion (Trafikverket delar upp landet i sex olika regioner) och de största tätorterna. I årets basår har vi dessutom implementerat regionaliserade antaganden kring när sommar- och vinterdäck används samt vilken halkbekämpning som utförs vid vinterväglag.
Vi har använt samma trafikverksregioner som för användning av dubbdäck och grupperat dem i tre områden: Syd, Mitt och Nord enligt tabellen. Dessa värden är nu inlagda som standard från och med basår 2024, men det går också att göra egna justeringar under Avancerade inställningar.
Parameter | Område Syd | Område Mitt | Område Nord |
Trafikverksregioner | Syd, Öst, Väst, Stockholm | Mitt | Nord |
Till sommardäck | 31 Mar/15 Apr | 7 apr/30 Apr | 15 apr/15 May |
Till vinterdäck | 1 Oct/1 Dec | 1 Oct/1 Dec | 1 Oct/1 Dec |
Sandning [g/m2] | 0 | 250 | 250 |
Maximalt intervall för sandning av vägar | - | 7 days | 7 days |
För beräkningen av partikelemissioner ifrån vägtrafiken används NORTRIP-modellen. I arbetet med det här basåret har vi även uppdaterat modellen med ändringar både i form av buggfixar, modellförbättringar och parameterantaganden. Dessa ändringar har applicerats på samtliga tillgängliga basår i SIMAIR, vilket betyder att nya haltberäkningar i existerande scenarier kan leda till nya halter.
NORTRIP Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterade trafikvolymer och tidsvariationer
Den totala trafikvolymen i det vägnät som Trafikverket levererar till SMHI har tidigare skiljt sig från den officiella svenska statistiken. Skillnaden har främst berott på olika antaganden om trafikmängden på kommunala och enskilda vägar, där statliga vägar är betydligt bättre uppmätta tack vare mer omfattande datainsamling. För att harmonisera SIMAIR med den officiella statistiken har vi därför justerat trafikvolymerna i vägnätet för Basår 2024, vilket har resulterat i en ökning av trafiken på kommunala och enskilda vägar.
Även tidsvariationen har uppdaterats i årets basår baserat på ny data ifrån Trafikverket. Begreppet tidsvariation avser hur trafikflöden förändras över tid – det vill säga variationer i trafikmängd beroende på tid på dygnet, veckodag, vägtyp och rådande trafikförhållanden.