SMHI lanserar Grönt väder tillsammans med LRF Media

Nu lanseras en ny vädertjänst, Grönt Väder, i ett samarbete mellan SMHI och LRF Media. Den nya tjänsten, som finns tillgänglig från och med idag, riktar sig till de gröna näringarna med specifika vädertjänster och redaktionellt innehåll. 
 

Den nya tjänsten riktar sig till de gröna näringarna och startar med en öppen annonsfinansierad tjänst. På Väder.se/Grönt Väder kommer SMHI, tillsammans med LRF Media, skapa specifika produkter och tjänster till i första hand lantbruket. Bland annat kommer Grönt Väder innehålla väderprognoser från tre olika prognoskällor och redaktionellt innehåll – allt finns samlat på en plats.  

– I denna målgruppsinriktade tjänst riktar vi oss till alla som är odlingsintresserade på ett eller annat sätt. Grönt Väder kommer på sikt ersätta Lantbruksväder, som är den tjänst vi på SMHI har idag, säger Kjell Lund, produktchef, SMHI.

Vädertjänster för gröna näringar

– Lantbruket blir allt mer digitaliserat och gårdsunika vädertjänster kan addera stort värde och nytta för det svenska lantbruket. Tillsammans med LRF Media och deras kännedom om de gröna näringarna kan vi utveckla mer kvalificerade vädertjänster som verkligen gör skillnad för en specifik målgrupp, som till exempel lantbrukarna, säger Ulrika Berner, säljansvarig, SMHI.

Med tjänsten Grönt Väder blir SMHI och LRF Media samarbetspartners via LRF Medias dotterbolag med samma namn, Grönt Väder AB.

– Vår idé är att involvera våra extremt väderberoende målgrupper i utvecklingen av vädertjänsten, säger Johan Svensson som är affärsutvecklingschef på LRF Media.

Grönt Väder gänget
Grönt Väder är ett samarbete mellan SMHI och LRF Media. Här är delar av teamet som arbetat med att ta fram tjänsten samlade utanför SMHIs huvudkontor i Norrköping.

Specifika tjänster genom samarbete

Grönt Väder finns på SMHIs domän väder.se, en plattform och mötesplats för målgruppsinriktade vädertjänster. På väder.se kommer SMHI att, i samarbete med partners, på sikt skapa fler specifika tjänster som vänder sig direkt till väderkänsliga målgrupper.

– Genom samarbete kan vi skapa relevanta produkter genom att kombinera två parters kunskap och kompetens. Vi är experter på meteorologi och därför känns det naturligt att samarbeta med partners som är experter på något annat område och tillsammans ta fram specifika produkter och tjänster för våra användare, säger Kjell Lund, produktchef, SMHI.