Få har nog missat att SMHI gör väderprognoser, men lika känt är det nog inte att det jobbar mer än 100 forskare hos oss. På SMHI jobbar också var sjätte anställd med IT och vi har en hel enhet som hjälper rederier så att deras fartyg tar sig fram säkert på världshaven.
Med det nya kontot @smhilive på Instagram vill vi visa upp SMHIs breda verksamhet och våra olika expertområden genom ett bakom kulisserna-perspektiv.
Stafettkonto för våra anställda
– Här tar vi möjlighet att på ett personligt sätt berätta vad vi jobbar med just nu. Vi hoppas att det kommer bidra till både intresse och kunskap om SMHI som expertmyndighet och som arbetsplats, säger Eva-Lena Jonsson, kommunikationschef.
@smhilive är ett stafettkonto där SMHI-medarbetare är gästredaktörer. Varje person sköter kontot under två veckor. Först ut att gästa vårt nya Instagramkonto är Malva Lindborg och Therese Gadd som till vardags jobbar som prognosmeteorologer.
– Det är lite extra kul att vara först ut. Det innebär att vi har lite fria händer när det kommer till att forma kontot innehållsmässigt. Personligen tycker jag också att det är väldigt roligt att följa med personer bakom kulisserna på deras jobb på liknande konton, säger Malva Lindborg.
– Vi är ganska vana med att ta emot studiebesök och min generella uppfattning är att människor är väldigt intresserade av det vi gör här. Sen ser jag fram emot att se vad mina kollegor kommer dela med sig av från deras arbete, fortsätter hon.
Firar snart två år på Instagram
SMHI har funnits i sociala medier sen 2009 och gradvis utvecklat närvaro och arbetssätt. SMHIs första Instagramkonto @smhi.se firar snart två år och taggen #smhiväder, där användare delar med sig av sina bilder, har nu över 86 000 bilder.
Tusentals användare följer kontot vars inlägg visar stora och små händelser i Sverige kopplat till våra kunskaper inom meteorologi, oceanografi, hydrologi och klimat.
– Sociala medier har öppnat upp många dörrar när det kommer till att bjuda in allmänheten till att ta del av vår kunskap. Det känns otroligt kul att så många engagerar sig och blir en del av vår närvaro på Instagram. Nu ska de även få ta del av oss som arbetsplats, säger Emelie Fredriksson, digital redaktör.
SMHI finns även på Twitter, Facebook, LinkedIn och Youtube.