Varning för nedisning utfärdas när väderförhållandena innebär att mycket väta – sprej – kan spridas av vågor och vind, samtidigt som det är kallt i vattnet och i luften. Vid stänk och överspolning kan då is bildas på ett fartygs däck och överbyggnad.
- Att fartyg drabbas av nedisning är normalt på vintern, men om nedisningen är omfattande finns det risk att fartygets stabilitet försämras. I extremfallet kan det medföra risk för fartygshaveri, förklarar Robert Olsson, gruppchef på den Oceanografiska prognos- och varningstjänsten på SMHI.
Måttlig respektive svår nedisning
Från och med den kommande vintersäsongen 2014/2015 varnar SMHI alltså endast för måttlig nedisning respektive svår nedisning. Måttlig nedisning innebär 1-3 cm istillväxt på 4 timmar, riskerar nedisningen att växa mer än 4 cm på fyra timmar varnas för svår nedisning. Tidigare har SMHI även varnat för risk för lätt nedisning.
- Varning för nedisning finns på smhi.se och omfattar hela Östersjöregionen, Bälten, Öresund, Kattegatt, Skagerrak och Vänern. Varningarna läses också i P1s sjörapport som sänds flera gånger dagligen. Dessutom skickas varningen ut över fartygens kommunikationssystem såsom NAVTEX och VHF, berättar Robert Olsson.