Medarbetare till SMHIs Servicedesk med ansvar för Arbetsplatstjänst, ref.nr. 1494

Servicedesken är placerad på Serviceenheten, som är en del av SMHIs IT-avdelning. Serviceenheten fungerar som en ”one-stop-shop” med service för myndighetens medarbetare och produktion, men är också ett ansikte ut mot allmänhet och besökare. Enheten innehåller funktioner som: Servicedesk, Reception, Kundtjänst, Bibliotek och Expedition.

Som medarbetare i Servicedesk har du en viktig roll att stötta SMHIs medarbetare såväl i vår produktion som i våra moderna användarmiljöer. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera driftincidenter, att utifrån övervakningslarm och driftinstruktioner genomföra felavhjälpande åtgärder samt att arbeta med servicedesk-ärenden, t ex behörighetsadministration och felhantering av den digitala arbetsplatsen. En viktig uppgift är att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden.

I rollen som ansvarig för Arbetsplatstjänst, ingår uppgifter som; installation av program lokalt och via SCCM, lösa problem med IT-utrustning, kontohantering, mottagande och utlämning av IT-utrustning, paketering av enklare Windows-programvaror etcetera. Det är till dig de andra i Servicedesken vänder sig med problem de inte löser. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100 % och innebär skifttjänstgöring dag, kväll och helg samt beredskap nattetid. Tjänsten är placerad i Norrköping.

Din profil

Vi söker dig med lämplig eftergymnasial utbildning inom IT-området och med minst tre års erfarenhet av arbete i rollen som IT-tekniker i 1st, 2nd och 3rd line avseende pc, nätverkskommunikation och kringutrustning. Mycket goda kunskaper i System Center Configuration Manager (SCCM) samt erfarenhet av Citrix och XenApp liksom erfarenhet av arbete med Windows 7 och 10 är ett krav.

Önskvärda kompetenser är också;

  • God kunskap om stödverktyg för Driftövervakning
  • Van användare av moderna enheter (ex. Smartphones, plattor, laptops)
  • Van användare av samarbetsprogramvaror och sökmotorer
  • Erfarenhet från arbete i IT-Driftsmiljö.
  • Grundläggande kännedom om Datorhallar, Nätverk (LAN och WAN), Server hårdvara, Virtualisering, Serverplattform (Operativsystem och manageringsverktyg), Behörighetskatalog, Jobbstyrningsverktyg, Övervakning 
  • Goda kunskaper om processer och stödverktyg (ex. ITIL och ärendehanteringssystem)
  • God kunskap om dokumentationsmetoder i en IT-driftorganisation eller Servicedesk
  • God Linuxkompetens

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, men för att lyckas i tjänsten krävs att du är noggrann och har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. Service är för dig en självklarhet och du har lätt för att bygga goda relationer och samarbeta med andra. Du är en god kommunikatör med pedagogisk förmåga och har lätt att arbeta med flera olika uppgifter parallellt. En drivkraft för dig är att lära nya saker och du är inte rädd för att ställa frågor eller göra din åsikt hörd.

Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.

Tjänsten innebär åtkomst till säkerhetsklassad information vilket innebär att säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 19§ i säkerhetskyddslagen.

Vill du veta mer?

För ytterligare informationkontakta gärna enhetschef Per Dahl eller HR specialist Susanne Gullmar. Fackliga representanter är för SACO Annika Söderlund och för ST Johan Lundvall. Samtliga nås via telefon 011-495 8000 eller via e-post Fornamn.Efternamn@smhi.se.

Din ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med ref.nr. 1494 senast 2017-09-03. Ansökan skickas via e-post till registrator@smhi.se eller per post till Registrator, SMHI, 601 76 Norrköping.

SMHI strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenhet, kunskaper och personlighet berikar verksamheten.

SMHI informerar löpande om ärendets status på www.smhi.se.

Rekryteringens status

Referensnummer: ref 1494

Sista ansökningsdag:

Intervjuer pågår: