Huvudinnehåll

SMHI bloggen

Aktuellt om väderläget, tillståndet i hav, sjöar och vattendrag

När jobbet tar dig dit vägar saknas

Uppdaterad

Publicerad

Det är lätt att tro att myndighetsarbete sker framför skärmar och i mötesrum. Men för fälttekniker Johan Nilsson kan arbetsdagen börja klockan 4 på en ö, fortsätta med båt, bil, tåg, flyg och helikopter för att nå en mätstation i fjällvärlden. Grunden i SMHIs verksamhet är de observationer som görs. Här kommer en inblick i hur det kan se ut när vi utför service på våra stationer långt från kontoret i Norrköping.

För mig började resan vid klockan 04:00 på ön där jag bor. Kaffe, en kopp till och en kopp med mig i bilen. Packa fyrhjuling som tar mig ner till sjön. Där nere startar jag fiskebåten som tar mig över sundet till bilen. I bilen blir det en ljudbok och kaffet i termos-koppen läng E22. Väl inne på kontoret i Norrköping, packa det sista, ringa en taxi som tar mig till tågstationen.

På tåget kollar igenom en hel del mail mm.

Klockan är 10 när man kommer fram till Arlanda, jag och kollegan lämnar in väskor, verktyg med mera. Planet går klockan 11 till Kiruna.

Kiruna, mitt andra hem

I Kiruna, som jag på grund av alla resor hit ser som mitt andra hem är temperaturen lägre än i Stockholm. Vi letar upp både väskor och hyrbil, färden går till hotellet för att sedan göra ett besök på blixtstationen. Här börjar vi se över stationen, röjer träd som tagit över lite för mycket, kollar givare, instrument, utrustning och ups (Uninterupted Power Supply, avbrottsfri kraftförsörjning) med mera. Kanske behöver boden fixas innan vintern.

Klockan är 22 och sängen på hotellet är välkommet.

Nästa dag går resan först till frukosten, sedan packa allt som ska med. Resan går till Tarfala med helikopter via fjälltoppar och dalar. Väl framme i Tarfaladalen, som visar sin bästa sida med en vind på 2 m/s och strålande sol.

Logistik, natur och uppfinningsrikedom

Här börjar jag och kollegan och göra en full service på station. På plats upptäcker jag att antennen är trasig. Hur löser vi detta, vi måste ha en ny antenn och butiken är ca 3 timmar bort med helikopter. Problemet måste lösas nu. Jag tillverkar en ny antenn av en gammal som numera inte används, plockar isär en dsub9-kabelsko för att få fram ett stift, sätter ihop detta efter en timme för att få till en antenn som håller och funkar till minst nästa års förebyggande underhåll. I fält är nöden uppfinningarnas moder.

Vi fortsätter servicen, byter, lagar och fixar. Efter ett tag en liten fika med tilltugg och hela Tarfaladalen som kuliss, ett udda men helt underbart jobb som låter oss se Sveriges dolda skatter. Tarfala är just ett sådant ställe där det är långt till sjukvård. Vi får aldrig vara där ensamma, utan minst två. Händer det något så måste vi kunna lösa det problemet tills hjälp kommer.

Kvällen kommer så sakta, det gör även våran transport till Kiruna. Helikopterpiloten tar oss till plattan, vackert med alla vyer över fjällen från luften.

Viktiga samarbeten

Nästa dag tar vi oss an Kiruna solstation. Det är instrument, givare med mera som ska bytas. En dator som ska programmeras för nya givare. Vi har god kontakt med våra tillsyningsmän, som kan agera lager och transportkoordinator för våra utrustningar. Detta är en viktig del i vårat jobb om det ska kunna flyta på utan större problem. Det är en stor del saker som skickas från Norrköping till alla platser, då är vikten stor av en bra tillsynsperson och dess lagerplats.

Jobbet flyter på och vi blir klara. Kvällen kommer även denna dag och sängen är välkommen.

Dagen efter går resan mot Kiruna flygplats, flygplanet tar oss tillbaka till Arlanda. Efter en stunds väntan kommer tåget mot Norrköping. Klockan är närmare 20:00 när jag packar ur på kontoret. På väg hem i bilen blir det en kaffe och bulle. Efter en och en halv timme har jag packat fiskebåten som tar mig hem till ön igen.

Klockan är efter midnatt när jag släcker lampan, imorgon blir det nog sovmorgon.

Mer om författaren

Porträtt av Johan Nilsson, fälttekniker.

Johan Nilsson