Ny app testas: "Sommarväder med SMHI"

Sommarexperimentet "Sommarväder med SMHI" är en app som bygger på så kallat komboväder och innehåll kring ämnet väder utifrån användarens olika behov. ”Vi vill få användare som testar tjänsten och ger feedback för att få vägledning i arbetet framåt", säger Anna Holm, chef för Kommunikation och Konsument, SMHI Affärsverksamhet.

SMHIs Komboväder baseras på tre väderprognosmodeller; GFS (amerikansk), YR (norsk) och SMHI (svensk).

– Utifrån dessa modeller hjälper vi användaren att göra en syntes, på matematisk väg. En algoritm baserad på mätningar och vetenskap gör att appen kan leverera en bredare bild av väderutvecklingen, förklarar Kjell Lund meteorolog och produktchef, SMHI Affärsverksamhet.

– Vi kommer att krydda med väderinnehåll såsom mediameteorologernas krönika, daglig väderfilm samt artiklar kring ämnet väder utifrån olika behov som våra besökare kan ha, exempelvis hur du överlever en festival i regn.

Den nya appen går att ladda ned från App Store respektive Google Play. SMHI kommer att finnas på plats på Bråvallafestivalen i Norrköping och Gotland Runt i Stockholm för att testa produkten på användare.

– Syftet är att få besökare att ladda ner appen och tycka till om tjänsten. Här får vi möjlighet att möta användare och få feedback på plats. Vi kommer också att köra mer än ett hundratal användarintervjuer på plats, säger Alexandra Birger-Röör, Senior service designer, gruppchef utvecklingsteamet bakom "Sommarväder med SMHI".