SMHI-väder i nya Volvobilar

Nya bilar utrustas allt oftare med Internetuppkopplade system som kan leverera både nytta och nöje under bilfärden. Med hjälp av små och snabba datapaket ska SMHI förse Volvobilar i hela världen med väderinformation.

De uppkopplade systemen, så kallade infotainmentsystem, blir allt vanligare i moderna bilar och floran av tjänster till dem växer. Från en skärm på instrumentbrädan kan användaren bland annat surfa på Internet, lyssna på strömmad musik och få körhänvisningar till sin destination.

Snabba väderdata

En viktig del av tjänsteutbudet är väderprognoser under bilfärden. Men för att kontinuerligt kunna förse bilar globalt med väderinformation även där mottagningen är dålig, krävs det att datapaketen är små och snabba. Med hjälp av en nyutvecklad s k webbservice ska SMHI leverera väderinformation till Volvos uppkopplade bilar över hela världen.

Väder på skärm i Volvo-bil

Prognos för närmaste ort

Bilarna gör återkommande anrop till webbservicen under bilfärden och får tillbaka små väderdatapaket. På sin startskärm ser användaren alltid en prognos för den närmsta orten den nästkommande timmen. I en mer detaljerad vy presenteras entimmesprognoser och prognosen för de kommande 10 dygnen.
Vädret kan presenteras på 21 olika språk och för 2,8 miljoner orter världen över.

– Volvo är först ut med att nyttja möjligheten med små och snabba data via webbservicen. Användningsområdena för denna typ av leveranser är många och vi tror att vi kommer att se en rad spännande lösningar som bygger på tekniken, säger Kjell Lund, produktchef, SMHI.