Insikt om väder användbart för handeln

Det finns samband mellan väder och handel. Nu har SMHIs affärsavtal med Coop Logistik både förlängts och utvidgats. Genom nära samarbete och bearbetning av stora datamängder levererar nu SMHI prognoser för försäljningen av Coops grillsortiment.

Matvarubutik

Coops försäljningsdata för grillsortimentet har matchats mot SMHIs väderinformation. Det handlar om mycket stora datamängder och omfattande beräkningar, något som SMHI dagligen hanterar i arbetet med väderprognoser.

– Vi har lyckats ta fram unika fakta för sambanden mellan väder och försäljningen av produkter i grillsortimentet. Med dessa data och samband kunde vi ta fram en modell som levererar försäljningsprognoser, som Coop nu använder i sin beställningsprocess, berättar Kjell Lund, SMHI. 

Nya insikter

Inför 2015 valde Coop att utöka samarbetet med SMHI till att gälla alla grillrelaterade artiklar.

Ulf Axelsson är chef för Varuflöde på Coop Logistik.

– Samarbetet med SMHI har gett Coop helt nya insikter hur väder påverkar våra kunders köpbeteenden. Den kunskap och historiska data som SMHI har om väder har varit väldigt värdefulla i vårt samarbete att lära oss mer om vilken påverkan väder har på de varor Coops kunder köper, säger Ulf.

Bättre kundservice – mindre svinn

Med hjälp av tjänsten ”SMHI Väderinsikt” kan Coop bättre möta kundernas efterfrågan och exempelvis ta hem tillräckligt med varor inför försäljningstoppar. Samtidigt kan Coop minska sitt svinn av till exempel färskvaror med begränsad hållbarhet.

Nästa steg 

SMHI har nu gått vidare och beräknat väderkänsligheten för så gott som alla Coops drygt 20 000 artiklar. Här hittades många intressanta – och även oväntade – samband.

– Förvånansvärt många varor är känsliga för väder. När det är vackert handlar våra kunder gärna mineralvatten, halloumiost och potatissallad. När det är kallt och ruggigt är det lagerblad, currypasta och kalvfond som gäller, berättar Ulf Axelsson.

– Vi ser att denna information framöver bör kunna användas i hela livsmedelskedjan, från produktionen av matvaror till lagerhållning och försäljning, säger Kjell Lund.

Affärsnytta för fler

Många branscher kan ha nytta av SMHIs information, för beslutsunderlag i olika delar av sin process; tillverkning, beställning, transport och lagerhållning, i butiker och i marknadsföring.

– Under våren kommer vi att träffa ett stort antal företag inom olika branscher, både handel och andra, för att berätta om vilken affärsnytta ”SMHI Väderinsikt” kan ge dem, säger Kjell.