Medarbetare till Servicedesk, ref.nr. 349

Serviceenheten är en del av SMHIs IT-avdelning och fungerar som en ”one-stop-shop” med service för myndighetens medarbetare och produktion, men är också ansiktet utåt mot allmänhet och besökare. Enheten innehåller funktioner som: servicedesk, reception, kundtjänst, internt bibliotek, posthantering och vaktmästeritjänster.

Som medarbetare i Servicedesk kommer du att ha en viktig roll att stötta andra medarbetare såväl i SMHIs produktion som i SMHIs moderna användarmiljöer. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att som ”Firstline” hantera användares beställningar, behörighetsansökningar och problem rörande myndighetens IT-miljö, samt att hantera produktionens driftincidenter. En viktig uppgift är att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden. Du ska vara delaktig i arbetet med ärendeuppföljning och vara aktiv i arbetet med att förbättra rutiner, drift- och användarhandledningar, stödverktyg samt arbetssätt. I tjänsten kan också komma att ingå att arbeta med andra saker, beroende på verksamhetens behov och din kompetens.

Tjänsten är en visstidsanställning till 31/8 2018 om 100 % och innebär skifttjänstgöring dag, kväll och helg. Även schemalagd beredskap nattetid ingår. Tjänsten är placerad i Upplands Väsby eller Norrköping.

Din profil

Vi söker dig med lämplig utbildning inom IT-området och med några års erfarenhet av arbete i servicedesk inom IT. Har du certifieringar inom ITIL är det meriterande. Önskvärt är om du har följande:

  • god Linuxkompetens
  • god kunskap om stödverktyg för driftövervakning
  • van användare av moderna enheter (smartphones, plattor, laptops)
  • van användare av samarbetsprogramvaror och sökmotorer
  • erfarenhet från arbete i IT-driftsmiljö
  • grundläggande kännedom om datorhallar, nätverk, server hårdvara, virtualisering, serverplattform, behörighetskatalog, jobbstyrningsverktyg, övervakning
  • goda kunskaper om processer och stödverktyg
  • god kunskap om dokumentationsmetoder i en IT-driftsorganisation eller servicedesk
  • lätt för att vara aktiv i olika sociala medier och på olika tekniska plattformar, så som smarta telefoner och surfplattor.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, men för att lyckas i tjänsten krävs att du är noggrann med ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. Du förstår tekniska samband och informationsflöden och du är ett proffs när det gäller att möta människor och ge god service. En drivkraft för dig är att lära nya saker och du är inte rädd för att ställa frågor eller göra din åsikt hörd. Då vissa situationer kan upplevas stressande är en viktig egenskap att du kan hålla fokus på rätt saker.

Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.

Vill du veta mer?

För ytterligare information kontakta gärna enhetschef Per Dahl eller HR specialist Susanne Gullmar. Fackliga representanter är för SACO Annika Söderlund och för ST Madelene Eriksson. Samtliga nås via telefon 011-495 80 00 eller via e-post Fornamn.Efternamn@smhi.se.

Din ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med ref.nr. 349 senast 2017-03-05. Ansökan skickas via e-post till registrator@smhi.se eller per post till Registrator, SMHI, 601 76 Norrköping.

SMHI strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenhet, kunskaper och personlighet berikar verksamheten.

SMHI informerar löpande om ärendets status på www.smhi.se.

Rekryteringens status

Referensnummer: ref 349

Sista ansökningsdag:

Tjänsten är tillsatt: