Ellen Söderström

Kundtjänstmedarbetare i Norrköping.

Ellen Söderström, kundtjänstmedarbetare i Norrköping.

Hur ser en arbetsdag ut för dig?
– Jag börjar dagen med att titta igenom de kanaler för inkomna frågor som vi har, vilket är mejl, vårt supportforum och Facebook. Klockan åtta öppnar jag telefonen och där svarar jag på frågor från allmänheten och företag som ringer in om allt möjligt som har en koppling till SMHI. Det kan vara frågor om prognoser, historiska väderuppgifter, himlafenomen eller allmänt om meteorologi, klimatologi, hydrologi och oceanografi.

– Emellanåt har jag möten med andra enheter för att hålla mig uppdaterad om vad som händer ute i verksamheten. Det hela rullar på tills 16 då vi stänger kundtjänst.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Variationen mellan vilka frågor som kommer in, att få hjälpa andra och att få utveckla metoder och rutiner för att göra informationen vi har på hemsidan mer tillgänglig.

– Jag hade egentligen ingen koppling till SMHI då jag har en examen i Freds- och utvecklingsstudier samt Statsvetenskap. Det är snarare min erfarenhet av kundtjänst och att få jobba med en ny enhet och vara med och utveckla och forma kundtjänst som lockade mig till jobbet.

Vad är det konstigaste du varit med om på SMHI?
– Vi får ganska ofta in frågor från allmänheten som är av annorlunda karaktär. Det kan till exempel gälla himlafenomen som folk försöker beskriva. Ett samtal jag minns gällde ett moln, format som en gigantisk snigel som flög över himlen i mer än 100 km/h.

– Ett av de mest speciella samtal jag fått var från ett företag som skulle bygga ett kilometerhögt berg och ville ha input från en meteorolog om hur det kan tänkas påverka vädret.