Tog steget från elförsäljning till tjänster som minskar elbehovet

Magnus Rödin är själv en del av SMHIs satsning på energitjänsterna. Som nyanställd produktchef för prognosstyrningen är det kort sagt hans uppgift att se till att tjänsten motsvarar kundernas förväntningar. Det är också han som ska ha fingertoppskänsla nog att se vart trenderna går, så att prognosstyrningen utvecklas åt rätt håll och blir mer och mer attraktiv för fastighetsbolagen.

Efter ett antal år inom Eon-koncernen är Magnus knappast någon nykomling inom branschen. Arbetsuppgifterna handlade om allt mellan ren elförsäljning och utveckling av värmetjänster, för bland annat fastighetsbolag. Tidigare fanns arbetsgivarna inom så skilda branscher som IT och processindustri.

För några år sedan tog Magnus steget till SMHI och har nu alltså blivit ansvarig för prognosstyrningen. Ett jobb han sett fram emot, ända sedan han för många år sedan först hörde talas om att produkten. Med sin bakgrund har Magnus snabbt funnit sig tillrätta i sin nya roll och har en god bild av åt vilket håll han vill att utvecklingen av prognosstyrningen ska gå, men han vill ändå passa på att skicka med en uppmaning:

– Hör gärna av er och berätta om ni har egna idéer kring hur prognosstyrningen kan förbättras och utvecklas. Det finns ju ingen bättre referensgrupp än de som faktiskt använder prognosstyrningen dagligen.